Maanantaina
alkoi kielikurssi Insulassa. Olin jo edellisellä
viikolla käynyt kokeilutunnilla todetakseni opettajat nuoriksi, päteviksi ja
mukaviksi. Niin, tosiaan, kuten jo aiemmin vihjailtu, kielikurssin löytäminen
ei ollut aivan yksinkertainen asia. Tiesin, että yliopisto järjestää
kielikursseja sekä lukukautta edeltävästi (Presemesterkurs) että lukukauden
aikana (Semesterkurs). Kesäkuussa nettisivusto kertoi ilmoittautumisen alkavan
heinäkuun puolivälin tienoilla. Muistin asian vasta heinäkuun loppupuolella,
jolloin ei tietenkään enää ollut paikkoja. Muilta opiskelijoilta kuulin, että
ilmoittautuminen oli auennut ilmeisesti 21.7. keskiyöllä ja paikat olivat
menneet yhdessä yössä. Varasijalle ei ollut asiaa, joten aloin etsiä yksityistä
kielikoulua. Löysin useita, mutta monilla oli huonot nettisivut tai yhteydenotto
oli ainoastaan puhelimitse tai ihmiset olivat lomalla tai virkavapaalla tai
missä lie. Päädyin Insulaan, koska heiltä sain sähköpostiini vastauksen. Heidän
lähtötasotestinsä mukaan olin tasolla A2.2. Tein testin puolihuolimattomasti,
koska kuvittelin sen olevan vain suuntaa-antava. Ehei, eikä mitä, testi
määrittelee suoraan mille kurssille SAA mennä. Ja ei, ei auttanut, vaikka
yliopiston kielitodistus vakuutti, että olen B1-tasolla. B1.1 –intensiivikurssi
oli kuitenkin ainoa mahdollinen aikataulullisesti, A2.2 olisi alkanut liian
myöhään yliopistoa ajatellen. Lopulta sain sovittua, että tulen paikan päälle
keskustelemaan asiasta, kunhan pääsen Saksaan asti. Lopputulos: kielitaitoni riittää vallan mainiosti B1.1-kurssille.
Mitä
opimme tästä? 1) Vaikka Saksa onkin stereotyyppisesti hyvin organisoitunut maa,
niin yliopisto ei ilmeisesti sitä ole. 2) Lähtötasotestit ovat oikeasti
testejä. 3) Puhumalla voi kuitenkin saada asiat sovittua. 4) Paikan päällä
asioista on helpompi sopia kuin puhelimitse / sähköpostitse.
Jatkaakseni
vielä aiheesta kielikurssi: Semesterkurssille yliopisto suvaitsi jopa ilmoittaa
päivämäärän, jolloin ilmoittautuminen alkaa. Ei kuitenkaan kellonaikaa. Niinpä
kyttäsin yöllä klo 1.30 asti päivittäen sivua lähes joka minuutti. Heräsin
aamulla klo 8. Edelleenkään ei tulosta. Lopulta ilmoittautuminen aukesi
muutamaa minuuttia yli 9. Olin onnekas ja päivitin sivun oikealla hetkellä.
Moni muu jäi (jälleen) ilman paikkaa. Mitä opimme tästä? Kannattaa olla tuuria
matkassa.
![]() |
| Kaikki riemuiten kohti kielikurssia! |
Keskiviikkona
olin taas Mundo Lingossa ja päädyin jälleen puhumaan englantia. Puolustukseksi
sanottakoon, että taustamelu oli niin kova, että saksan ymmärtäminen tuotti
erittäin suuria hankaluuksia. Toisekseen, keskustelin pääosin englantia
äidinkielenään puhuvan kanssa, joten oppimisesta kävi sekin.
Torstaina
seikkailin kaupungin halki pyöräillen rantalentiskentälle. Kaupungin nettisivuilta löysin pelipaikat, joista vain yksi, Holweide, oli maksuton.
Matka tuntui kestävän ikuisuuden, koska jouduin vähän väliä tarkistamaan
navigaattorista, olenko menossa oikeaan suuntaan. Erityistä haastetta tuottivat
sillat ja isojen teiden liittymät. Kannatti kuitenkin nähdä vaivaa, sillä
pääsin pelaamaan silkinpehmeällä hiekalla (ei lainkaan Hietsusta tuttuja
lasinsiruja, isoja kiviä eikä tupakantumppeja). Kaiken kukkuraksi sain kutsun
sunnuntain hupiturnaukseen ja talvikauden sisätreeneihin. Niin, ja kenttien
vieressä oli urheiluhalli pukukoppeineen ja suihkuineen. Ilmaiseksi.
![]() |
| Maisemakuva Müllheimin sillalta |
Perjantaina
turhauduin todenteolla siihen, ettei kämppämme netti toiminut edelleenkään, enkä voinut tehdä asialle mitään. Samalla ärsyynnyin siitä, että jouduin myöntämään olevani jokseenkin riippuvainen internetistä. Mutta monen asian hoitaminen nykypäivänä vaatii internetin. Onnekseni pääsin kaverin nurkkiin datailemaan ja sain mm. laskut maksettua. Koneella nysväämistä tasapainotti tanssiminen ja pomppiminen Rotfrontin keikalla. Meininki pienessä konserttisalissa oli mielettömän hyvä - ehdottomasti yksi parhaista keikoista, joissa olen käynyt.
Lauantaina kävin kuikuilemassa käytettyjen pyörien tarjontaa, mutta useimmat olivat ylihinnoiteltuja. Pyörän sijasta käytin rahojani Goldmund-kahvilaan, jossa istuin pitkän tovin kaverin kanssa jutellen. Myöhemmin päivällä iloitsin siitä, että onnistuin käymään kaksi puhelua saksaksi entuudestaan tuntemattomien ihmisten kanssa. Iltaa vietin Braustellessa kielikurssikavereiden kanssa - keskustelunaiheet pyörivät suppeahkon saksan sanavaraston ympärillä, mutta se ei haitannut tunnelmaa.
Sunnuntai oli varsinainen urheilupäivä - kuusi biitsipeliä ja 10km pyöräilyä suuntaansa pelikentille. Täydellinen sää, mukavia ihmisiä, hyviä pelejä... Menestys jatkui, kunnes energiatasot eivät vain riittäneet. Eivätkä Haribon nallet auttaneet. Lopullinen sijoitus kuitenkin neljäs, mikä ei ole yhtään hassummin, kun ottaa huomioon, että olin tavannut samana aamuna ensimmäistä kertaa joukkuetoverini. Rehellisesti sanoen otti kyllä pannuun, koska pari viimeistä peliä kaatui siihen, etten saanut syöttöjä vastaanotettua. Minkäs sille voi, että on kilpailuhenkinen?
Sunnuntai oli varsinainen urheilupäivä - kuusi biitsipeliä ja 10km pyöräilyä suuntaansa pelikentille. Täydellinen sää, mukavia ihmisiä, hyviä pelejä... Menestys jatkui, kunnes energiatasot eivät vain riittäneet. Eivätkä Haribon nallet auttaneet. Lopullinen sijoitus kuitenkin neljäs, mikä ei ole yhtään hassummin, kun ottaa huomioon, että olin tavannut samana aamuna ensimmäistä kertaa joukkuetoverini. Rehellisesti sanoen otti kyllä pannuun, koska pari viimeistä peliä kaatui siihen, etten saanut syöttöjä vastaanotettua. Minkäs sille voi, että on kilpailuhenkinen?
![]() |
| Fiilis turnauksen jälkeen |









