Sunday, June 28, 2015

Interrail osa V : Salzburg ja Berliini

Reilipäivä 16 : Ljubljana – Salzburg 24.03.2015

Aamujunalla Salzburgiin. Vaikka alppimaisemat ovatkin hienoja, tuntui 4,5h silti pitkältä matka-ajalta.

Salzburgissa matkaväsymys alkoi selvästi painaa. Reittini varrella oli ollut jo liian monta keskieurooppalaista kaupunkia linnoineen ja jokineen. Salzburgin erikoisuutena olivat Mozart ja Sound of Music, joista jälkimmäinen on joillekin ainoa syy vierailla kaupungissa. Mainittakoon, että hostellini näyttää JOKA PÄIVÄ Sound of Musicin "olohuoneessaan".

Salzburg 

Reilipäivä 17 : Salzburg – Berliini 25.03.2015

Suunnitelmat muuttuivat muuttumistaan ja lopulta päätin suunnata Salzburgista Berliiniin. Jälleen 8 tunnin junamatka. Hiphei. Istumalihakset olivat todella koetuksella.

Reilipäivät 18 – 21 : Berliini 25. – 29.03.

Kyseessä oli toinen vierailuni Berliinissä, joten saatoin ottaa rennosti stressaamatta turistinähtävyyksien läpikoluamisesta. Lisäksi säästyin yöpymiskuluilta loisimalla kaverin nurkissa.

Viiteen päivään mahtui yksi jos toinenkin herkullinen ateria, mm. jättimäinen gluteeniton galette Creperie Suzettessa ja vuohenjuusto-pinaatti-munakas Zimt&Mehl:ssaJute Bäckereissa olin kuin lapsi karkkikaupassa - niin paljon erilaisia gluteenittomia leipä- ja leivonnaisvaihtoehtoja. Olisin halunnut maistaa kaikkea.

Toinen toistaan persoonallisemmissa baareissa riitti iltaisin valinannanvaraa jo yhdenkin kaupunginosan alueella. Seurueemme oli aina enemmän tai vähemmän kansainvälinen, edustettuina Suomen lisäksi mm. Ranska, Italia, Ukraina, Kanada ja USA. Yhtenä viikonlopun tavoitteena tuntui olevan ylipuhua kaikki viettämään vappua Suomeen.

Vastapainoksi kaikelle syömiselle ja juomiselle pyöräilyä, ultimatea, uintia ja lenkkeilyä. Yksi pyöräreitti kulki hylätyn huvipuiston Spreeparkin ohi, jonka maailmanpyörä pyörii tuulessa ja pitää aavemaista kitinää. En todellakaan haluaisi leikkiä alueella piilosta. Varsinkaan pimeässä. Lenkki avarassa Tempelhofissa oli virkistävää vaihtelua Berliinin liikenteeseen. Uimahallin saunassa oli jo totuttuun saksalaiseen tyyliin tasatunnein Aufguss- eli löylynheittosessiot pyörivine pyyhkeineen. Tekisi aina mieli kertoa saksalaisille, miten oikeasti saunotaan, mutta puhuminen on tietenkin vastoin saksalaisia saunasääntöjä.

Reilipäivä 22 : 30.03.2015 Berliini – Köln

Kaikki kiva loppuu aikanaan, niin myös reili. Jätin kiehtovan ja uuvuttavan Berliinin taakseni ja suuntasin takaisin Kölniin. Lähteäkseni uudestaan reissuun.

Interrail osa IV : Slovenia

Reilipäivä 11 : Budapest – Ljubljana 19.03.2015

Kahdeksan tunnin junamatka. Huoh. Istumalihakset koetuksella. Kanssamatkustajat puhuivat vain unkaria. Onneksi ravintolavaunun hinnat sentään olivat kohtuullisia, mutta toisaalta kahvi oli pahaa.

Puuduttavan reissun päätteeksi lämmin vastaanotto Ljubljanassa tuntui tavallistakin paremmalta. Lisäksi pääsin kaverini kyydissä heidän luokseen. Ei siis pööpöilyä juna-asemalla, oikean bussin ja hostellin etsimistä – mitä luksusta!


Reilipäivät 12 – 16 : Slovenia 20. – 24.3.2015

Perjantaina tutustuin Ljubljanaan. Mikä viehättävä pikkukaupunki! Kaupungin keskustassa on useita pikkuputiikkeja, lukuisia ruokakojuja, torialue, nättejä taloja kapean joen varrella, ja katusoittajia elävöittämässä katukuvaa (yksi heistä tuntui päivystävän sillankupeessa 24/7). Ja mikä parasta, ihmiset olivat ystävällisiä ja puhuivat englantia. Mukavaa vaihtelua Tsekin ja Unkarin jälkeen.

Ljubljana

Tivoli-puistossa viehätyin jälleen keväästä: kukkia, silmuja puissa, lintujen viserrystä, aurinkoa... Join kahvia museon terassilla, jonka näkymistä tuli jossain määrin Haikon kartano mieleen.

Näkymät Tivoli-puistoon

Olin googlettanut jälleen gluteenittomia kahviloita ja ravintoloita, joista testasin muutaman, mm. Slaščice Mihalekin, Torta Ljubljanan ja Pizzeria Trtan. Kakut, joista moni jäi kyllä maistamatta, olivat herkullisia ja pizza kelvollista.

Lauantaina lähdimme aamiaisen jälkeen ajelemaan kohti maan pohjoisosaa. Ensimmäisenä etappina lumihuippuisten vuorien ympäröimä Bled. Kaupungin keskeisimpänä nähtävyytenä on turkoosina hohtava kirkasvetinen järvi, jonka keskellä on pieni saari. Sinne pääsee joko perinteisillä pletna-veneillä tai soutuveneellä. Valitsimme halvemman ja hauskemman vaihtoehdon ja soudimme itse saarelle, jonka kirkossa on kuulemma hyvin suosittua mennä naimisiin.

Bled

Lounastauko Bledin Gostilna Pri Planincu - pizzeriassa. Ehdottomasti yksi parhaimmista gluteenittomista pizzoista, joita olen syönyt viimeisen 13 vuoden aikana! Pohjan koostumus oli niin hyvä, että aloin jo epäillä, onko se lainkaan gluteeniton. Täytteiden makubalanssi oli suorastaan täydellinen. Myös normaali pizza oli kuulemma erinomainen.

Matka jatkui edelleen kohti pohjoista. Vierailimme luonnonpuistossa (Slap Pericnik), jonka tunnetuin nähtävyys on vesiputous, jonka taakse pääsee kävelemään. Isomman osan taakse ei valitettavasti vielä lumen takia päässyt, mutta pienemmän osan taakse kyllä. Etsimme timanttia kuin Muumipeikko konsanaan, mutta tuloksetta. Pieni patikointi, raitis kevätilma ja vuoristomaisemat tuntuivat kyllä aarteelta.

Slap Pericnik

Paluumatkalla pysähdys Maryn kappelilla, jonka pihalla löntysti hyvin suloinen ja huomionkipeä samojedi nimeltään Kala. Pikainen katsaus myös keskiaikaiseen kaupunkiin Skofja Lokaan, missä oli alkamaisillaan koko kaupungin kattava katuteatteri. Kaverini lakimiehenä kuitenkin puhui meidät alueen sisäpuolelle ilman lippua, jotta pääsimme katsomaan kaupunkia.

Basilica of Mary

Vaikka päivä oli jo ollut täynnä ohjelmaa, menimme vielä Ljubljanan ainoaan viinibaariin testaamaan paikallisia viinejä. Viinin valinta olisi onnistunut nopeammin ja helpommin onnenpyörällä.


Predjama - linna
Sunnuntai oli yhtä tiivis päivä kuin lauantaikin, mutta suuntana tällä kertaa rannikko. Lyhyt pysähdys Predjama -linnan luona, josta matka jatkui Skocjanskin tippukiviluolille. Luolaston toinen osio oli kuin suoraan Taru sormusten herrasta - elokuvasta. En olisi varmasti edes hämmästynyt, jos olisin nähnyt Gandalfin sillalla huutaen "You shall not pass!"

Skocjanskin luolaston ulkopuolella

Lounastauko Portorozissa, jonka rantabulevardi olisi voinut olla mistä tahansa Välimeren turistikohteesta. Piran puolestaan oli viehättävä pieni rantakaupunki, jonka kapeille kujille on kuulemma hyvin helppo eksyä. Labyrinttiseikkailun sijaan nautimme jäätelöt ja ihailimme auringonlaskua.

Auringonlasku Piranissa

Interrail osa III : Bratislava ja Budapest

Reilipäivä 8 : Wien – Bratislava - Budapest 16.03.2015

Tein muutaman tunnin pysähdyksen Bratislavaan matkallani Wienistä Budapestiin. Pienessä flunssassa raahustin ympäri katuja ja yritin nauttia matkustamisen ilosta. Lucy's vegan food tarjosi todella hyvää juustokakkua. Valitettavasti olin niin täynnä aamiaisesta, etten pystynyt syömään lounasta. Varsin lähellä kyseistä paikkaa näin kaksi muutakin vegaanista ravintolaa, jotka olisivat tarjonneet myös gluteenittomia vaihtoehtoja.

Näin linnan, ufo-sillan ja tiessä kiinni olevan kirkon, joten voin kai sanoa käyneeni Bratislavassa.

Bratislava

Juna-asemalla tutustuin 3 kundin porukkaan, jotka olivat myös matkalla Budapestiin. Oli mukavaa vaihtelua saada matkaseuraa.


Reilipäivät 8 – 11 : Budapest 16.-19.3.2015

Hostellini oli todella kotoisa – isohko kerrostaloasunto muunnettuna hostelliksi. Samassa huoneessa yöpyi pari saksalaista tyttöä, jotka olivat kotoisin, kuinkas sattuikaan, Kölnistä. Menimme yhdessä opastetulle kävelykierrokselle, joka tarjosi hyvän yleiskatsauksen kaupunkiin ja maan historiaan. Lounastimme kasvisravintola Vega Cityssa, jossa oli paljon gluteenittomiakin vaihtoehtoja. Maukasta ja edullista :)

Budapest

Illasta lyöttäydyin junasta tutun poikapoppoon mukaan katsomaan kaupungin yöelämää. Szimpla kert oli iso ja mielenkiintoinen baari, jossa oli useita kerroksia, pieniä huoneita, paljon epämääräisiä seinäkoristeita ja huokeat hinnat. Pieni flunssa verotti jaksamistani ja poisti myös halut vierailla kylpylässä, vaikka Budapest niistä tunnettu onkin.

Toisen päivän vietin lähinnä yksikseni kaupungilla käveleskellen. Testasin kaupungin 100% gluteenittoman ravintolan Kölesin, jonka lounas oli samaa hintaluokkaa Vega Cityn kanssa, mutta maultaan ei vetänyt täysin vertoja. Jälkiruokavaihtoehtojakin oli roppakaupalla. Päädyin testaamaan tiramisua, joka tosin ei maistunut kahville, mutta oli muuten herkullinen ja suorastaan överimakea.

Interrail osa II : Wien

Reilipäivät 5 – 8: Wien 13. – 16.03.2015

Wienissä tapasin ystäväni taas pitkästä aikaa. Sain yöpyä opiskelija-asuntolan vierashuoneessa huokeaan hintaan – mitä luksusta :) Viimeiseksi yöksi jouduin siirtymään hostelliin, koska vierashuone oli varattu. Hostelli oli uusi ja moderni. Suihku ja vessa olivat hölmösti samassa tilassa huoneen sisällä, mutta onneksi en joutunut jonottamaan. Aamupalan hinta-laatusuhde oli todella kohdallaan. 4,50€ sisältäen kahvia, appelsiinimehua, muroja, juustoa, kinkkua, vihanneksia, hummusta, maapähkinävoita, kananmunia ja marmeladia. Ahdoin itseni niin täyteen, että nälkä tuli vasta myöhään iltapäivällä.

Koska olin jo syyskuussa katsastanut Wienin tärkeimmät nähtävyydet, ei tällä kertaa ollut suorituspaineita. Kävimme modernin taiteen museossa, jonka näyttelyt eivät kyllä napanneet. Swing-bileet sen sijaan kyllä – jälleen mukavia ihmisiä, hyvää musaa ja vauhdikasta menoa :)

Mumok
Wienissä gluteenitonta herkuttelua pääsin harrastamaan:
- Blueorange - kahvilassa:Gluteeniton bagel ei erityisemmin säväyttänyt ja hintakin oli korkeahko laatuun ja määrään nähden.
- Easy-going Bakery oli myös sangen tyyris, mutta tuotteet olivat itsetehtyjä. Ja Baileys-juustokakku suorastaan suli kielelle.

Ainiin, opiskelija-asuntolassa oli sauna. Ja saunasääntöjä oli 2 sivua, 20 pykälää. Luulin, että vain saksalaiset rakastavat sääntöjä.

Interrail osa I : Dresden ja Praha

Saksalaisilla opiskelijoilla on lomaa helmi-maaliskuussa. Tänä vuonna siis myös minulla. Ei ehkä mukavin kuukausi matkustaa ympäri Keski-Eurooppaa, mutta eipähän tule liian kuuma eikä ole liikaa turisteja.

Reilipäivä 1 : 09.03.2015 Köln – Dresden - Praha

Herätyskello pirisi mukavasti klo 03.45, jotta ehdin aamuviiden junaan. Torkuin huppu päässä ja laput silmillä kello 10 asti, minkä jälkeen yritin viihdyttää itseäni viimeiset kolme tuntia ristikon, päiväkirjan, musiikin ja kirjan turvin.

Kun vihdoin saavuin Dresdeniin, jätin rinkkani asemalle säilöön ja suuntasin keskustaan. Kävelin modernin kauppakadun halki vanhaan keskustaan, ihailin maisemia ja mikä parasta – nautin auringosta. Vaelsin kaupungin toiselle laidalle Creperie La Galette - kahvilaan vain saadakseni nauttia gluteenittoman tattariletun kera vuohenjuuston ja pinaatin – nam! Auringonlaskun ihailin Frauenkirchen kupolista. Pimeän laskeuduttua suuntasin takaisin juna-asemalle matkatakseni kohti Prahaa.

Auringonpalvontaa Dresdenissä

Reilipäivät 1 - 5 : Praha 09. – 13.03.2015

Saavuin Prahaan illalla puolikymmenen maissa. Juna-asemalla vain pari kioskia oli enää auki. Tarvitsin rahaa, joten menin automaatille (joka muuten tarjosi aika surkean vaihtokurssin). Odottaessani rahojani ja korttiani viereeni tuli miessiivooja, joka sanoi jotain äkäisesti tsekiksi. Selitin englanniksi ja yritin näyttää, että minulla on asiointi kesken. Mies sanoi vain ”f*ck you” ja työnsi minut pois automaatilta saadakseen pestyä seinän automaatin alta. Näin mukava oli ensikosketukseni Tsekkiin ja tsekkiläisiin. Sydän pamppaillen jatkoin kioskille, jotta sain rikottua pienempää rahaa metrolippua varten. Parin linjavaihdon jälkeen pääsin vihdoin couchsurfing-hostini kotikulmille.

Tiistai ja keskiviikko olivat jokseenkin samanlaisia päiviä. Hidas aamu, kävely keskustaan, osallistuminen kävelykierrokselle ja ruokailu. Tiistain kierroksella kuulin enemmän Prahan historiasta ja rakennuksista, kuin olin osannut odottaa. Keskiviikon linnakierros ei pitänyt yhtä hyvin otteessaan johtuen varmasti osittain kylmästä ja hyytävästä tuulesta.

Praha

Torstaina kävelin kilometritolkulla ympäri kaupunkia ja tein muutamia mukavia löytöjä. Lähellä tv-tornia oli pieni tori, jossa yksi koju myi gluteenittomia rawfood-herkkuja, toisesta sai erinomaista kahvia ja bonuksena torin laidalla mies soitti kitaraa. Päivän toisen hyvän kahvin sain nauttia jazz-radiokanavan säestämänä linnan lähellä sijaitsevassa Kafe U Zelenych Kamen - kahvilassa. Lähtiessäni huomasin, että jääkaapissa oli gluteenitonta Celia- olutta. Paluumatkalla kämpille eksyin hieman ja iltalenkistä tuli paljon aiottua pidempi. Noh, ainakin sain ihailla linnan iltavalaistusta. Lepuutin jalkojani suklaanhuuruisessa Choco Cafessa, jota voin vain suositella suklaanystäville. Vaikka jalkani olivatkin rikki kaikesta kävelystä, pakotin itseni vielä swing-tansseihin, missä onnekseni pääsin myös tanssimaan. Ihmiset olivat ystävällisiä ja ottivat hyvin vastaan :)


Prahan tv-torni

Gluteenitonta ruokaa Prahassa:

Gluteenittoman ruoan löytäminen Prahassa ei ollut niin vaikeaa, kuin olin pelännyt. Toisaalta myönnettäköön, että olin etsinyt paikkoja etukäteen netistä. Yleisesti ottaen kasvisravintolat näyttivät tarjoavan myös gluteenittomia vaihtoehtoja. Yhtä niistä kokeilinkin ja hinta-laatu-suhde oli varsin kohdallaan, toisin kuin Pizza Coloseumissa. Pizza oli ilmeisesti Schärin valmispohja, joka on keskeltä aivan liian paksu ja puiseva. Pasta puolestaan oli onnistuttu keittämään lähes yhdeksi klimpiksi ja soosia / lisukkeita oli aivan liian vähän. Kaupungilla kävelessäni huomasin, että Costa Coffee olisi tarjonnut myös gluteenitonta juustokakkua.

Reilipäivä 5 : Praha – Wien 13.03.2015

Harvinaisuus Prahassa
Perjantaina palasin vihaamalleni Prahan päärautatieasemalle, josta vihdoin ja viimein infopisteestä kysymisen jälkeen löysin postilaatikon. Ehkä säälittävin, mitä olen nähnyt. Vaikka yleisesti ottaen pidin Prahasta, olin iloinen astuessani junaan, joka kuljettaisi minut maahan, jossa ymmärtäisin jälleen paikallista kieltä.