Ehdin
palautua muutaman päivän Belgian reissusta ennen karnevaaleja. Lyhyesti
ilmaistuna karnevaaleissa on kyse siitä, että juhlitaan viimeisiä
mässäilyaikoja ennen pääsiäistä edeltävää paastoa. Lisätietoja ns.
viidennestä vuodenajasta voi lukea täältä.
Torstaina
11.2. suuntasin heti aamusta kölniläisten tuttujeni seuraksi Severinstorille,
jonne perustimme ns.leirin. Kölschiä, karnevaalimusiikkia viereiseltä
esiintymislavalta, jutustelua ja paljon pukeutuneita ihmisiä. Vessaan pääsi
ainoastaan kyynärpäätaktiikalla ihmismeren läpi ja jonotusaika oli 30 - 60min. Vähän
niinkuin vappu, mutta ihmisiä ja hassuja asuja on enemmän. Jätin
seurueeni suhteellisen aikaisin, jotta ehdin noutamaan tärkeän ihmisen juna-asemalta.
Perjantain
pidimme taukoa karnevaaleista, mutta lauantaina lyöttäydyimme Geisterzugiin. Rummutusta,
zombeja ja jammailua. Etkoilta meitä lähti montakymmentä, mutta jossain kohtaa
porukka hajaantui ja uudelleen löytäminen haastavaa.
![]() |
| "Kölle Alaaf!" kaikui kaikkialla |
Sunnuntai
oli oma suosikkini karnevaalipäivistä. Menimme katsomaan koululaisten kulkuetta
– asut olivat toinen toistaan kekseliäämpiä. Ilmaan lensi karkkia ja kukkia ja
musiikki soi koko ajan. Sää helli jälleen –aurinkoa lähes pilvettömältä
taivaalta. Paikalla oli myös kämppikseni sukulaisineen, jotka kaikki olivat
pukeutuneet huolella ja juhlivat karnevaaleja joka vuosi. Menimme heidän
kanssaan vielä ravintolaan / baariin istuskelemaan ja tanssimaan.
Karnevaalimusiikki muistuttaa jossain määrin iskelmää, mutta mikäs siinä, kun
on lavatanssitaustaa ;)
Maanantai
eli Rosenmontag. Suurin ja tunnetuin karnevaalipäivä. Olin ehkä hieman
pettynyt, sillä päivä ei tuonut enää mitään uutta tullessaan. Olin jo nähnyt
paljon hienoja asuja ja pitkiä kulkueita.
Tiistaina suomalaiset karnevaalivahvistukseni lähtivät, joten menin hieman allapäin katsomaan Nubbelin polttamista. Sinne liekkien sekaan katosivat kaikki karnevaalien aikaiset synnit.
Tiistaina suomalaiset karnevaalivahvistukseni lähtivät, joten menin hieman allapäin katsomaan Nubbelin polttamista. Sinne liekkien sekaan katosivat kaikki karnevaalien aikaiset synnit.
Kokonaisuutena pidin karnevaaleista. Täytyy vain kerätä hyvä porukka ja tietää, minne menee minäkin päivänä. Oli hauskaa nähdä, miten kaikki vauvasta vaariin juhlivat ja myös pukeutuvat. Kaupungilla kuuluu vähemmistöön, jos liikkuu ns. normaaleissa vaatteissa. Kölniläiset ovat suorastaan huvittavan ylpeitä karnevaaliperinteestään. Ne, jotka inhoavat sitä, katoavat kaupungista tai lukkiutuvat sisälle.




