Sunday, April 12, 2015

Kölle Alaaf!

Ehdin palautua muutaman päivän Belgian reissusta ennen karnevaaleja. Lyhyesti ilmaistuna karnevaaleissa on kyse siitä, että juhlitaan viimeisiä mässäilyaikoja ennen pääsiäistä edeltävää paastoa. Lisätietoja ns. viidennestä vuodenajasta voi lukea täältä.

Torstaina 11.2. suuntasin heti aamusta kölniläisten tuttujeni seuraksi Severinstorille, jonne perustimme ns.leirin. Kölschiä, karnevaalimusiikkia viereiseltä esiintymislavalta, jutustelua ja paljon pukeutuneita ihmisiä. Vessaan pääsi ainoastaan kyynärpäätaktiikalla ihmismeren läpi ja jonotusaika oli 30 - 60min. Vähän niinkuin vappu, mutta ihmisiä ja hassuja asuja on enemmän. Jätin seurueeni suhteellisen aikaisin, jotta ehdin noutamaan tärkeän ihmisen juna-asemalta.

Perjantain pidimme taukoa karnevaaleista, mutta lauantaina lyöttäydyimme Geisterzugiin. Rummutusta, zombeja ja jammailua. Etkoilta meitä lähti montakymmentä, mutta jossain kohtaa porukka hajaantui ja uudelleen löytäminen haastavaa.

"Kölle Alaaf!" kaikui kaikkialla
Sunnuntai oli oma suosikkini karnevaalipäivistä. Menimme katsomaan koululaisten kulkuetta – asut olivat toinen toistaan kekseliäämpiä. Ilmaan lensi karkkia ja kukkia ja musiikki soi koko ajan. Sää helli jälleen –aurinkoa lähes pilvettömältä taivaalta. Paikalla oli myös kämppikseni sukulaisineen, jotka kaikki olivat pukeutuneet huolella ja juhlivat karnevaaleja joka vuosi. Menimme heidän kanssaan vielä ravintolaan / baariin istuskelemaan ja tanssimaan. Karnevaalimusiikki muistuttaa jossain määrin iskelmää, mutta mikäs siinä, kun on lavatanssitaustaa ;)

Maanantai eli Rosenmontag. Suurin ja tunnetuin karnevaalipäivä. Olin ehkä hieman pettynyt, sillä päivä ei tuonut enää mitään uutta tullessaan. Olin jo nähnyt paljon hienoja asuja ja pitkiä kulkueita.

Tiistaina suomalaiset karnevaalivahvistukseni lähtivät, joten menin hieman allapäin katsomaan Nubbelin polttamista. Sinne liekkien sekaan katosivat kaikki karnevaalien aikaiset synnit.

Kokonaisuutena pidin karnevaaleista. Täytyy vain kerätä hyvä porukka ja tietää, minne menee minäkin päivänä. Oli hauskaa nähdä, miten kaikki vauvasta vaariin juhlivat ja myös pukeutuvat. Kaupungilla kuuluu vähemmistöön, jos liikkuu ns. normaaleissa vaatteissa. Kölniläiset ovat suorastaan huvittavan ylpeitä karnevaaliperinteestään. Ne, jotka inhoavat sitä, katoavat kaupungista tai lukkiutuvat sisälle.

Belgia (Brügge + Gent + Brysseli) 04. - 08.02.2015

Espanjalainen vaihtarikaveri pyysi matkaseuraksi Belgiaan ja miksipä en olisi lähtenyt. Etenkin, kun matkustaminen sinne on puoli-ilmaista. Belgian Rail nimittäin tarjoaa alle 26-vuotiaille 8 €:n lipun Aachenista mihin tahansa Belgian kaupunkiin ja päinvastoin. Kölnin yliopiston lukukausimaksuun puolestaan sisältyy NRW-lippu, joten Aacheniin meneminen ei maksa mitään ekstraa. Aachenista matkustaessa lippu pitää ostaa (ja tulostaa!) netistä, sillä tarjous on BelgianRailin, ei Deutsche Bahnin. Belgiassa lipun saa automaatista. Belgian sisällä puolestaan alle 26v matkustavat 6€:lla paikasta A paikkaan B. Noh, se hinnoista.

Brügge
Ensimmäisenä vierailukohteena oli Brügge. Nätti historiallinen kaupunki, mutta välillä tuli sellainen olo, että kävelemme jättimäisessä ulkoilmamuseossa. Turistialueiden ulkopuolella ei nimittäin ole mitään eikä ketään. Sää oli aurinkoinen, mutta tuuli hyytävän kylmä, joten vähän väliä oli suorastaan pakko poiketa suklaa- tai olutpuotiin.Yhdessä tein löytöjäkin – 3 itselleni ennennäkemätöntä gluteenitonta olutta!

Samana iltana jatkoimme junalla Gentiin, jota pääsimme kunnolla tutkailemaan vasta seuraavana päivänä. Parin tunnin kävelylenkin aikana ehdimme katsastaa tärkeimmät turistinähtävyydet ennen kuin matka jatkui kohti Brysseliä. Matkakumppanini suuntasi takaisin Kölniin ja minä puolestani kavereiden nurkkiin pyörimään pariksi päiväksi.

Swing-tanssia, kotibileet, turistinähtävyyksiä, aurinkoa, herkullista gluteenitonta leipää, kielten sekamelskaa – tätä kaikkea ja vähän muutakin Brysseli tarjosi minulle. Luulen, että palaan vielä.
Yksi Brüggen lukuisista suklaapuodeista

Vuoria ja pilvenpiirtäjiä

Olen näemmä hyvin laiska kirjoittamaan blogia. Aikaa on vierähtänyt taas vaikka kuinka.
  
Mihinkäs sitä jäätiinkään. Tosiaan, tammikuun puolivälissä palasin pitkän joululoman jälkeen takasin Kölniin. Opintojen alku sujui varsin leppoisasti. Vain viikko lastentautien kurssin harjoittelua ja siihen päälle saksan tunnit. Kerrankin oli aikaa lukea tentteihin, joita oli tammikuussa vain kolme.

Koska koulu oli niin leppoisaa, ehdin käydä Frankfurtissa (Main) ja Freiburgissa moikkaamassa kavereita. Frankfurtissa olin ollut aiemminkin, joten tiesin, mitä odottaa: pilvenpiirtäjiä ja pieni vanhakaupunki.

Frankfurt am Main pilvenpiirtäjän katolta tarkasteltuna.
Freiburgista olin kuullut pelkkää hyvää ja paikka täytti odotukset. Nätti keskiaikainen keskusta ilman henkilöautoliikennettä, kattava pyörätieverkosto, vuoria ympärillä... Taidan olla enemmän pien- kuin suurkaupunki-ihminen.