Thursday, September 25, 2014

Ensimmäinen viikko 1. – 7.9.2014

Teknisten ongelmien vuoksi blogi on jäänyt pahasti jälkeen, mutta pikkuhiljaa lisäilen taas uusia päivityksiä. Tässä siis ensimmäisen viikon tarina:

Vasta ensimmäinen viikko takana, mutta tuntuu siltä kuin olisin ollut täällä jo pidempäänkin.Joka päivälle on löytynyt jotain tekemistä,vaikka viime päivien tiedonsaantia onkin rajoittanut internetin toimimattomuus.

Couchsurfingin kautta löysin tiedon tapahtumasta nimeltä Mundo Lingo, joka järjestetään keskiviikkoiltaisin. Ideana on tavata ihmisiä eri puolilta maailmaa ja samalla mahdollisesti harjoitella vieraita kieliä. Ovella ihmisille jaetaan eri maiden lippuja sen mukaan, mitä kieliä he puhuvat. Helsingissä toimiva Café Lingua on mielestäni parempi kielten oppimiseen. Siellä pöydällä oleva lippu ilmaisee, mitä kieltä kyseisessä pöydässä puhutaan. Mundo Lingossa päädyin puhumaan useimpien kanssa englantia, koska se on (liiankin) helppo valinta. En harjoittanut juurikaan saksantaitojani, mutta toisaalta tutustuin mielenkiintoisiin ihmisiin ja sain vinkkejä tulevista tapahtumista.

Torstai-illan ohjelmanumeron täytti taidegallerian avajaiset Die Kunstagentinissa. Vahvoja värejä ja muotoja, optisia harhoja… Osa tauluista tuntui imaisevan sisäänsä, toisissa taas tuntui olevan mahdoton määrä yksityiskohtia ja tilaa omalle mielikuvitukselle.

Ilta jatkui Brüsselersplatzilla, joka on ilmeisen suosittu hengailupaikka. Lähikortteleissa on useita baareja ja kahviloita, mutta aukiolla on runsaasti tilaa Suomestakin tutulle pussikaljottelulle. Erona tosin se, että aukion laidalla on kioski, josta voi ostaa yhden juoman kerrallaan kylmänä sen sijaan, että raahaisi kassikaupalla tölkkejä mukanaan.


Perjantaina uin ja nautiskelin kesäisestä säästä kavereiden kanssa läheisellä järvellä (http://www.koeln-fuehlinger-see.de/). Autolla matka ei kestänyt kauan, mutta julkisilla kulkemista en tiedä. Hiekkarannan puolelta saa vuokrata mm. SUP-lautoja ja biitsikenttäkin löytyy. Kiipeilypuisto (http://www.blackfoot-hochseilgarten.de/) näytti houkuttelevalta, joten täytynee tehdä pian uusi reissu.

Fühlinger See
Lauantaina tapasin muita Erasmus – lääkisopiskelijoita, jotka olivat pääosin Italiasta tai Espanjasta. Onnistuin löytämään sentään muutaman, jotka minun laillani halusivat harjoitella saksan puhumista, joten ilta ei ollut pelkkää englantia. Mielenkiintoista sinänsä, että italialaiset yliopistot päästävät opiskelijoitaan vaihtoon, vaikka heillä ei olisi kohdemaan kielitaitoa lainkaan. Vertailun vuoksi: hakemukseni Helsingissä ei olisi mennyt läpi ilman riittävän hyvää kielitaitotodistusta.

Sunnuntai menikin sitten pääosin lepäillessä.

No comments:

Post a Comment