Saavuin eilen Kölniin. Kuvittelin matkan
sujuvan suitsaitsukkelaan, olinhan nokkelana ostanut suoran lennon Helsingistä
Düsseldorfiin. Tämä ei kuitenkaan estänyt rinkkani eksymistä jonnekin
laukkuhihnojen syövereihin. Pyörittyäni tunnin verran ympäriämpäri
saapumisaulaa kohtalotovereideni kanssa, meidät ohjattiin vihdoin
Lost&Found – tiskille. Siellä minulle kerrottiin, että laukkuni saapuisi
iltakuudelta, mutta toimittaminen minulle voisi viedä seuraavaan päivään. Hah,
siinähän kantavat! Ravaaminen junasta toiseen sujui paljon kevyemmin ilman 20
kilon lisäpainoa. (Täytyykin varoa, ettei pääse lihomaan ;) )
Minulla on tapana manata ranskalaisten
lakkoilutaipumusta ja ihailla saksalaisten järjestelmällisyyttä. Eilen oli
kuitenkin saksalaisten vuoro olla lakossa. Oma junani oli vain hieman myöhässä,
mutta myöhemmin illalla viivettä oli ilmeisesti enemmänkin. Päänvaivaa
tuottivat myös lippuautomaatit. Vaikka olin reissannut Saksassa joululomalla ja
vaikka tekstit sai englanniksi, oikean lipun valitseminen oli haasteellista.
Lisäksi en tiennyt, kuuluuko lippu vielä leimata, jotta se on voimassa.
Kysymällähän asiat selviävät. Tai sitten eivät. Jos paikallisetkaan eivät
tiedä, niin ei kai minunkaan tarvitse (?)
Matka Kölnin rautatieasemalta Ehrenfeldiin oli
entuudestaan tuttu, mutta ei auttanut muistamaan metrovyöhykkeitä. Miksi
automaatin vieressä ei voi olla karttaa, mistä ne voisi tarkastaa?! Arvoin
lipun ja suunnan ja lopulta löysin asuntoni ja sain avaimet sinne. Iso ja
viihtyisä huone, mutta ikkunat valitettavasti meluisalle kadulle. Hetken
hengähdystauko. En kuitenkaan voinut välttää kiusausta lähteä ulos yksille
muutaman couchsurffarin kanssa, joista yhden luona olin majoittunut edellisellä
reissullani. Kävimme Braustellessa, josta Ehrenfeldiin tutustuminen aikoinaan
alkoi. Mielenkiintoisia keskusteluja, mukavia ihmisiä – tästä tämä lähtee!
Eilisilta paikkasi hieman jännittynyttä ja haikeaa olotilaani. Asiat
kotimaassa ovat niin hyvin, että lähteminen tuntui vaikealta. Samaan aikaan
olin ja olen kuitenkin innostunut – olenhan haaveillut vaihto-opinnoista jo
lukiosta saakka. Ja nyt saan seuraavan vuoden ajan toteuttaa unelmaani – ei kai
sitä voi olla kuin tyytyväinen.
Tämä päivä valoi minuun lisää uskoa onnistumisesta. Rinkka löysi tiensä perille (voi sitä nuortamiestä, joka joutui sen raahaamaan kolmanteen kerrokseen), joten sain puhtaita vaatteita. Aurinko paistoi ja oli lämmin. Joka kadunkulmassa oli mielenkiintoisia graffiteja, joista räpsin innolla kuvia. Keskustelu kielikoulussa meni paremmin kuin hyvin (aivan oma tarinansa siitä myöhemmin). Muutenkin onnistuin asioimaan varsin hyvin saksaksi, vaikka välillä en kaikkea ymmärtänytkään. Katusoittaja sai minut kaipaamaan minut tanssivia ystäviäni, mutta ehkä löydän täältä uusia sellaisia.
Tämä päivä valoi minuun lisää uskoa onnistumisesta. Rinkka löysi tiensä perille (voi sitä nuortamiestä, joka joutui sen raahaamaan kolmanteen kerrokseen), joten sain puhtaita vaatteita. Aurinko paistoi ja oli lämmin. Joka kadunkulmassa oli mielenkiintoisia graffiteja, joista räpsin innolla kuvia. Keskustelu kielikoulussa meni paremmin kuin hyvin (aivan oma tarinansa siitä myöhemmin). Muutenkin onnistuin asioimaan varsin hyvin saksaksi, vaikka välillä en kaikkea ymmärtänytkään. Katusoittaja sai minut kaipaamaan minut tanssivia ystäviäni, mutta ehkä löydän täältä uusia sellaisia.



Ainakin on hienoo katutaidetta ja taitaa olla yleisesti katukuvakin. Tsemppii alkuhulinoihin!
ReplyDelete