Sunday, April 12, 2015

Kölle Alaaf!

Ehdin palautua muutaman päivän Belgian reissusta ennen karnevaaleja. Lyhyesti ilmaistuna karnevaaleissa on kyse siitä, että juhlitaan viimeisiä mässäilyaikoja ennen pääsiäistä edeltävää paastoa. Lisätietoja ns. viidennestä vuodenajasta voi lukea täältä.

Torstaina 11.2. suuntasin heti aamusta kölniläisten tuttujeni seuraksi Severinstorille, jonne perustimme ns.leirin. Kölschiä, karnevaalimusiikkia viereiseltä esiintymislavalta, jutustelua ja paljon pukeutuneita ihmisiä. Vessaan pääsi ainoastaan kyynärpäätaktiikalla ihmismeren läpi ja jonotusaika oli 30 - 60min. Vähän niinkuin vappu, mutta ihmisiä ja hassuja asuja on enemmän. Jätin seurueeni suhteellisen aikaisin, jotta ehdin noutamaan tärkeän ihmisen juna-asemalta.

Perjantain pidimme taukoa karnevaaleista, mutta lauantaina lyöttäydyimme Geisterzugiin. Rummutusta, zombeja ja jammailua. Etkoilta meitä lähti montakymmentä, mutta jossain kohtaa porukka hajaantui ja uudelleen löytäminen haastavaa.

"Kölle Alaaf!" kaikui kaikkialla
Sunnuntai oli oma suosikkini karnevaalipäivistä. Menimme katsomaan koululaisten kulkuetta – asut olivat toinen toistaan kekseliäämpiä. Ilmaan lensi karkkia ja kukkia ja musiikki soi koko ajan. Sää helli jälleen –aurinkoa lähes pilvettömältä taivaalta. Paikalla oli myös kämppikseni sukulaisineen, jotka kaikki olivat pukeutuneet huolella ja juhlivat karnevaaleja joka vuosi. Menimme heidän kanssaan vielä ravintolaan / baariin istuskelemaan ja tanssimaan. Karnevaalimusiikki muistuttaa jossain määrin iskelmää, mutta mikäs siinä, kun on lavatanssitaustaa ;)

Maanantai eli Rosenmontag. Suurin ja tunnetuin karnevaalipäivä. Olin ehkä hieman pettynyt, sillä päivä ei tuonut enää mitään uutta tullessaan. Olin jo nähnyt paljon hienoja asuja ja pitkiä kulkueita.

Tiistaina suomalaiset karnevaalivahvistukseni lähtivät, joten menin hieman allapäin katsomaan Nubbelin polttamista. Sinne liekkien sekaan katosivat kaikki karnevaalien aikaiset synnit.

Kokonaisuutena pidin karnevaaleista. Täytyy vain kerätä hyvä porukka ja tietää, minne menee minäkin päivänä. Oli hauskaa nähdä, miten kaikki vauvasta vaariin juhlivat ja myös pukeutuvat. Kaupungilla kuuluu vähemmistöön, jos liikkuu ns. normaaleissa vaatteissa. Kölniläiset ovat suorastaan huvittavan ylpeitä karnevaaliperinteestään. Ne, jotka inhoavat sitä, katoavat kaupungista tai lukkiutuvat sisälle.

No comments:

Post a Comment