No
niin, uusi vuosi ja uusi yritys kirjoittaa blogia. Yritän tehdä pikakatsauksen
syksyyn, joka oli tunnelmansa puolesta yhtä vuoristorataa.
Syyskuun
2014 loppu:
Odotin
koko viikon viikonloppua kuin kuuta nousevaa, ja kun se vihdoin koitti, oli
kaikki ah-niin-ihanaa, mutta voih-niin-lyhyt aika. Mutta eipä hypitä asioiden
edelle. Aamupäivät kuluivat edellisen viikon tapaan kielikurssilla, ja
iltapäivät vaihtelevalla ohjelmalla. Maanantaina solmin vuokrasopimuksen,
tiistain kituutin yliopiston pakollisessa infotilaisuudessa, keskiviikkona olin
taas Mundo Lingossa ja torstaina ilmaisessa jazz-konsertissa, joka sattui
olemaan myös eläkeläisten viikottainen kahvittelutapaaminen, joten olin ainoa
alle 70-vuotias. Mutta bändi jamitteli pirun hyvin! Torstaina hain myös
viikonloppua varten ylimääräisen polkupyörän lainaan naiselta, johon olin
tutustunut biitsiturnauksessa.
Viikonlopuksi
ilmojen halki luokseni lennähti kaukaa pohjoisesta vierailija, jonka kanssa
tutustuin kaupunkiin, lilluin kylpylässä, kiipeilin korkealla ja pyöräilin
sateessa.
Neptunbad tarjosi rauhoittavan illan monine saunoineen ja
altaineen, jotka oli rakennettu itämaiseen tyyliin. Suomalaisina ihmettelimme toki
lukuisia sääntöja sekä kiukaan puuttumista.
Kiipeilypuistoon olisi kannattanut
varata aika netissä. Jouduimme vartomaan yli tunnin omaa vuoroamme ja sinä
aikana iski tietenkin nälkä. Paikka on aika eristyksissä kaikesta, joten voi
vain arvata, millaista hintaa pyytävät sapuskoistaan. Kiipeilyn osalta
hinta-laatu-suhde oli varsin hyvä: alkuun turvallisuusohjeistus, varusteiden
tarkistus ja harjoittelu matalalla. Sen jälkeen vapaata kiipeilyaikaa 3 tuntia.
Tasoja oli 3: alhaalla oli melkein lällyä, keskitasoja oli vähän ja ylhäällä
oli välillä turhankin jännää, vaikka en suoranaisesti korkeanpaikankammosta
kärsikään.
Viikonloppu
vierähti nopeasti ja paluu arkeen oli sitäkin vaikeampaa. Ilokseni kuitenkin
huomasin 3 viikon kurssin jälkeen kielitaitoni kohentuneen sekä kieliopin että
sanaston puolesta. Kurssi oli siis kaiken vaivan ja rahan väärti.
Iltapäivät
ja illat kuluivat byrokratian hampaissa, ns. etelän reissua suunnitellessa sekä
muuttopuuhissa. Eipä sillä, että yhdessä rinkallisessa kauheasti muutettavaa
olisi ollut, mutta polkupyörällä suoritettuna se oli ihan riittävän raskasta.
No comments:
Post a Comment