Saturday, January 24, 2015

Syksyn ankeus


Ensimmäinen päivä yliopistolla meni uutuudenviehätyksessä. Ymmärsin luennoilla enemmän, kuin olin uskaltanut toivoa.  Yhtä sun toista piti etsiä, kuten ruokalaa ja luentosaleja, mutta se ei vielä haitannut. Ärtymykseni tosin alkoi kasvaa jo toisesta koulupäivästä lähtien saavuttaen maksiminsa noin neljännen luentoviikon kohdalla, jolloin olin aivan kypsä kaikkeen. Olin käsittänyt lukujärjestykseni osittain väärin, tenttejä oli enemmän kuin luulin, jotain tenttejä ei meinannut löytyä, omia kurssejaan ei voinut tarkistaa online, kirjastokorttiinkin tarvitsi sata paperia, pankkitilin avaamiseen meni ikuisuus... Lista jatkuisi vaikka kuinka.

Lisäksi olin kaikki päivät yksin, koska kenelläkään muulla ei ollut tismalleen samaa lukujärjestystä kuin minulla. Ja valmiisiin kaveriporukoihin oli vaikea päästä mukaan, tai edes aloittaa keskustelua. Iltaisinkin olin usein yksin, koska kämppikseni olivat (ja ovat) aika harvoin kotona. Sain edes silloin tällöin käytyä lenkillä. Ja kerran viikossa tanssitunnilla.

Loka-marraskuussa tenttejä alkoi tippua siihen tahtiin, että tunnollisena opiskelijana vietin viikonloputkin nenä kiinni kirjassa. Rehellisesti sanottuna en kauheasti nauttinut olostani ja olin aivan valmis lähtemään kotiin. Selvisin kuitenkin tenttirupeamasta, jonka päätteeksi sain ihanan ja ilahduttavan vierailijan Suomesta (jälleen) käymään.

Joulukuu menikin sitten suorastaan kevyesti. Harjoitteluviikoilla en ollut enää yksin, vaan tutustuin paikallisiinkin opiskelijoihin. Harjoittelut ovat täällä harmittavan teoriapainotteisia, mutta sainpahan jonkinlaisen käsityksen, millaista saksalainen sairaalamaailma on. Erona Suomeen mainittakoon mm. se, että täällä lääkärit laittavat tipan ja ottavat verinäytteet.

Joululoman vietin Suomessa perheen ja ystävien ympäröimänä. Liikaa ruokaa ja juomaa, mutta tärkeämpäähän on se, mitä tekee uudenvuoden ja joulun välissä, kuin se, mitä tekee joulun ja uudenvuoden välissä ;)
Seurasaari

Palasin kaksi viikkoa sitten takaisin Kölniin, joka tuntui heti taas kodilta. Mutta Helsinkikin tuntui kodilta. Voiko ihmisellä olla monta kotia yhtaikaa?

No comments:

Post a Comment