Saksalaisilla
opiskelijoilla on lomaa helmi-maaliskuussa. Tänä vuonna siis myös minulla. Ei
ehkä mukavin kuukausi matkustaa ympäri Keski-Eurooppaa, mutta eipähän tule
liian kuuma eikä ole liikaa turisteja.
Reilipäivä
1 : 09.03.2015 Köln – Dresden - Praha
Herätyskello
pirisi mukavasti klo 03.45, jotta ehdin aamuviiden junaan. Torkuin huppu päässä ja
laput silmillä kello 10 asti, minkä jälkeen yritin viihdyttää itseäni viimeiset
kolme tuntia ristikon, päiväkirjan, musiikin ja kirjan turvin.
Kun
vihdoin saavuin Dresdeniin, jätin rinkkani asemalle säilöön ja suuntasin keskustaan.
Kävelin modernin kauppakadun halki vanhaan keskustaan, ihailin maisemia ja mikä
parasta – nautin auringosta. Vaelsin kaupungin toiselle laidalle Creperie La Galette - kahvilaan vain
saadakseni nauttia gluteenittoman tattariletun kera vuohenjuuston ja pinaatin –
nam! Auringonlaskun ihailin Frauenkirchen kupolista. Pimeän laskeuduttua suuntasin takaisin
juna-asemalle matkatakseni kohti Prahaa.
![]() |
| Auringonpalvontaa Dresdenissä |
Reilipäivät
1 - 5 : Praha 09. – 13.03.2015
Saavuin
Prahaan illalla puolikymmenen maissa. Juna-asemalla vain pari kioskia oli enää auki.
Tarvitsin rahaa, joten menin automaatille (joka muuten tarjosi aika surkean
vaihtokurssin). Odottaessani rahojani ja korttiani viereeni tuli miessiivooja,
joka sanoi jotain äkäisesti tsekiksi. Selitin englanniksi ja yritin näyttää, että minulla
on asiointi kesken. Mies sanoi vain ”f*ck you” ja työnsi minut pois
automaatilta saadakseen pestyä seinän automaatin alta. Näin mukava oli
ensikosketukseni Tsekkiin ja tsekkiläisiin. Sydän pamppaillen jatkoin
kioskille, jotta sain rikottua pienempää rahaa metrolippua varten. Parin
linjavaihdon jälkeen pääsin vihdoin couchsurfing-hostini kotikulmille.
Tiistai
ja keskiviikko olivat jokseenkin samanlaisia päiviä. Hidas aamu, kävely
keskustaan, osallistuminen kävelykierrokselle ja ruokailu. Tiistain
kierroksella kuulin enemmän Prahan historiasta ja rakennuksista, kuin olin
osannut odottaa. Keskiviikon linnakierros ei pitänyt yhtä hyvin otteessaan
johtuen varmasti osittain kylmästä ja hyytävästä tuulesta.
![]() |
| Praha |
Torstaina kävelin kilometritolkulla ympäri kaupunkia ja tein muutamia mukavia löytöjä. Lähellä tv-tornia oli pieni tori, jossa yksi koju myi gluteenittomia rawfood-herkkuja, toisesta sai erinomaista kahvia ja bonuksena torin laidalla mies soitti kitaraa. Päivän toisen hyvän kahvin sain nauttia jazz-radiokanavan säestämänä linnan lähellä sijaitsevassa Kafe U Zelenych Kamen - kahvilassa. Lähtiessäni huomasin, että jääkaapissa oli gluteenitonta Celia- olutta. Paluumatkalla kämpille eksyin hieman ja iltalenkistä tuli paljon aiottua pidempi. Noh, ainakin sain ihailla linnan iltavalaistusta. Lepuutin jalkojani suklaanhuuruisessa Choco Cafessa, jota voin vain suositella suklaanystäville. Vaikka jalkani olivatkin rikki kaikesta kävelystä, pakotin itseni vielä swing-tansseihin, missä onnekseni pääsin myös tanssimaan. Ihmiset olivat ystävällisiä ja ottivat hyvin vastaan :)
![]() |
| Prahan tv-torni |
Gluteenitonta ruokaa Prahassa:
Gluteenittoman
ruoan löytäminen Prahassa ei ollut niin vaikeaa, kuin olin pelännyt. Toisaalta
myönnettäköön, että olin etsinyt paikkoja etukäteen netistä. Yleisesti ottaen
kasvisravintolat näyttivät tarjoavan myös gluteenittomia vaihtoehtoja. Yhtä
niistä kokeilinkin ja hinta-laatu-suhde oli varsin kohdallaan, toisin kuin
Pizza Coloseumissa. Pizza oli ilmeisesti Schärin valmispohja, joka on keskeltä
aivan liian paksu ja puiseva. Pasta puolestaan oli onnistuttu keittämään lähes
yhdeksi klimpiksi ja soosia / lisukkeita oli aivan liian vähän. Kaupungilla
kävelessäni huomasin, että Costa Coffee olisi tarjonnut myös gluteenitonta
juustokakkua.
Reilipäivä
5 : Praha – Wien 13.03.2015
![]() |
| Harvinaisuus Prahassa |
Perjantaina
palasin vihaamalleni Prahan päärautatieasemalle, josta vihdoin ja viimein
infopisteestä kysymisen jälkeen löysin postilaatikon. Ehkä säälittävin, mitä
olen nähnyt. Vaikka yleisesti ottaen pidin Prahasta, olin iloinen astuessani
junaan, joka kuljettaisi minut maahan, jossa ymmärtäisin jälleen paikallista kieltä.




No comments:
Post a Comment